tirsdag 1. mars 2011

Ikke gjør som Jens sier, Jens....

Det er ikke ofte at jeg blir målløs når jeg får svar fra statsråder etter muntlige og skriftlige spørsmål i spørretimen.

Ofte står det absolutt ingenting, gjerne over opptil to sider. Av og til kommer det fornuftige svar hvor statsrådene faktisk er opptatt av at saker kan løses.

I dag begynte jeg rett og slett å le, da jeg fikk svar fra statsministerens kontor.

Bakgrunnen var et oppslag i VG i forrige uke der han uttalte at han ville være positiv til en kapitalutvidelse i Norsk Hydro for å sikre utbygging av en ny stor industrihall til aluminiumsproduksjon, den såkalte K6.

Dette var oppsiktsvekkende fordi han hadde løyet til Karmøy før under valgkampen i 2005. Nå så det ut til at han snakket over seg igjen. Jeg laget derfor et enkelt spørsmål til statsministeren som lød:

Linken er her:
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=49564


"I VG 23.02.11 fremkommer det at statsministeren vil bla opp milliarder av kroner til norske bedrifter. Statsministeren er sitert på at han er positiv til statlig bidrag i form av kapitalutvidelse dersom Norsk Hydro trenger det, for å bygge nytt aluminiumsanlegg K6 på Karmøy. Norsk Hydro svarer til h-avis.no samme dag at statsministeren tar feil. De ønsker bedre rammebetingelser før det kan bygges. Bør ikke statsministeren være bedre oppdatert og ha fokus på felles CO2-regler med EU i stedet? "

I dag kom svaret fra Jens Stoltenberg. Som nå var blitt til en statssekretær. Som kunne opplyse at spørsmålet mitt var overført til en annen statsråd for å svare. Altså; svare på om statsministeren burde være mer oppdatert.

Håper statsråden tør å være ærlig i sitt svar.

Hvilken statsråd sendte han det til?

- Finansministeren som håndterer avgifter og budsjettsaker? Nei.

- Næringsministeren som håndterer eierskapet i Norsk Hydro? Nei.

- Energi- og miljøvernministeren, som både har hjemfallsaken og bør være oppdatert på europeisk klimapolitikk? Nei.

- Miljøvernministeren, som jobber med klimakvoter og felles utslippspolitikk? Nei.

Jens sendte det til kirkeministeren!

Sitat:
"Statsråd Rigmor Aasrud vil besvare henvendelsen på vegne av Regjeringen"

Til Rigmor Aasrud. Selv om tilgivelser delvis er under hennes departement så ble jeg litt overrasket.

Poenget er at statsministeren ikke tør å svare en stortingsrepresentant basert på sine egne uttalelser! Derfor blir han som en Mikkel rev som skrev et brev og sendte det til månen. Vi vet alle hvordan det gikk. Dette brevet kunne jo ikke månelande heller, ettersom landingen ble utsatt i dag.

Utfordringen min står fortsatt, kjære statsminister!

Prøver du fortsatt å lure Karmøy, eller vil du selv svare på mitt spørsmål?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar