onsdag 9. mars 2011

Forhandlinger om datalagringsdirektivet

Høyres stortingsgruppe vedtok i dag at vi ønsker en løsning som tilfredsstiller EU-direktivets minimumskrav.

Jeg er glad for at Høyre vil forhandle med alle partier som ønsker å skjerpe dagens lagringspraksis. Dersom Arbeiderpartiet gir gjennomslag for Høyres krav så vil vi få en løsning. Dersom Arbeiderpartiet ikke innfrir våre krav, må vi finne løsninger med andre partier.

Dette vil samtidig være en betydelig innstramning i forhold til dagens praksis for datalagring og tilgang til slik informasjon.

Høyre ønsker seks måneders lagringstid, mens Ap vil ha dobbelt så lang tid.
Høyre er også opptatt av en bedre sikring av dataene gjennom konsesjonsplikt, kryptering, lukket lagring samt strenge krav til de som skal håndtere lagrede data, blant annet ved krav om vandelsattest og logging av all uthenting av data.

Gruppen har også vedtatt at domstolskontrollen skal skje ved én spesialdomstol, at politiregisterloven må tre i kraft før datalagringsplikten trer i kraft og en forpliktende styrking av Datatilsynets ressurser og mandat.

Hele pressemeldingen kan du lese her:
http://hoyre.no/www/aktuelt/nyheter_fra_hoyre/H%C3%B8yres+syn+p%C3%A5+Datalagringsdirektivet.d25-TwlrGYb.ips

4 kommentarer:

  1. Du er kanskje fornøyd, men i kveld har jeg sendt inn min utmeldelse fra partiet. Jeg vil nå fratre fra mitt verv med umiddelbar virkning! Her går virkelig grensa!

    At dere kunne gjøre dette etter høringen i fjor høst viser at dere er totalt ribbet for respekt for demokratiske prosesser! Jeg har ikke ord! Skam dere!

    Det nye prinsippet DLD legger opp til er at staten pålegger noen, i dette tilfellet teleselskapene, å bedrive forebyggende bevissikring med det formål å kunne oppklare forbrytelser som ennå ikke er begått, av personer det ikke finnes noe grunnlag for å kaste mistanke på, eller anse som potensielt kriminelle.

    Det er å betrakte alle borgere som mulig kriminelle, Arve Kambe - vi vet bare ikke hvem på nåværende tidspunkt. En slik tenkning kan aldri bli noe annet enn totalitær, og den endrer grunnleggende på forholdet mellom individ og samfunn - borger og stat. Frie, lovlydige borgeres bevegelser skal registreres og lagres i tilfellet de skulle komme til å gjøre noe galt! Å argumentere for at dette er i tråd med Høyres menneske- og samfunssyn er som å argumentere for at månen er en ost. Det er feil!

    Jeg kommer ALDRI til å stemme Høyre igjen. Måtte rettsstaten hvile i fred!

    SvarSlett
  2. Flott at du er positiv til dld. Viktig å ikke fjerne verktøy fra politiets verktøykasse.
    Stå på videre!

    SvarSlett
  3. Har du glemt hvilket fylke du representerer på stortinget? Medlemmene i Rogaland Høyre har gitt deg et tydelig svar på tiltale. Motstanden mot DLD er ganske massiv blant Høyre sine medlemmer i Rogaland. Det vet du, likevel velger du altså å snu ryggen til. Jeg ville vært litt bekymret for stortingsplassen hvis jeg var deg. Jeg råder deg derfor å snu i denne saken før det er for sent.

    SvarSlett
  4. Høringsuttalelsen fra Rogaland Høyre sier IKKE nei til DLD, men følger ganske så jevnt landsmøtets vedtak og sentralstyrets vedtak. Ingen av dem sa nei til DLD.

    Så de som teller Rogaland med i de 10 fylkene har ikke lest Rogalands uttalelse.

    At du Snorre "truer" med at jeg skal miste stortingsplassen min synes jeg er helt greit. Sett i gang! Så får vi se hvordan det går.

    SvarSlett